söndag 28 juni 2009

Knäckig rabarberpaj...

Till sommarens mat hör ju pajer av olika slag och förra året hittade jag ett recept på en knäckig rabarberpaj. Dagen till ära har jag och lilla E bakat den och hela familjen har njutit... Om man som jag gillar kola och knäck tillsammans med rabarber så är den helt klart värd att prova. När vi bjudit på den i olika sammanhang har nog alla förr eller senare frågat om receptet och en kompis mamma har tom provat att baka den med andra bär...
Här kommer receptet:

Knäckig rabarberpaj

125 gr smör
1 dl grädde
1 dl sirap
2 dl havregryn
2 dl socker
1 3/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker

Smält smöret och blanda i grädde och sirap och låt koka i några minuter tills blandningen får en knäckig färg. Blanda under tiden de torra ingredienserna och blanda sedan alltsammans. Skiva rabarber och lägg blandningen över. Grädda i 175 grader ca 30 min. Avnjut med vaniljsås, glass eller grädde.

I helgen har också jag och M som har den fina bloggen inredningsdrömmar varit i Dalarna på en loppis- och shoppingrunda och till veckan ska jag visa upp vad som inhandlats... På M:s blogg kan ni gå in och se de fynd hon inhandlat...

Hoppas ni har det bra i värmen!

Kram
Maria

1 kommentar:

  1. Gud så gott det lät, den där måste jag testa någon dag, gottegris som jag är :)
    Hoppas ni oxå har det bra i värmen!
    Kram Marie

    SvaraRadera