söndag 16 maj 2010

Kökssoffa

För en del år sedan på en mindre auktion i Rättvik, Dalarna, inhandlades denna fina kökssoffa för en dryg 1000-lapp. Som student var detta ganska mycket pengar, men åh så glad jag är att vi fortsatte att buda på den tills den blev vår...

Maken bodde ett år i Falun, en alldeles bedårande stad med så mycket fina byggnader och en massa inredningsbutiker. När min utbildning blev klar så bestämde vi oss dock för att flytta hem till våra rötter och därav att vi nu bor i Värmland. Inte ett beslut vi ångrar, särskilt med tanke på närheten till våra nära och kära och också att våra barn får växa upp med dem till vardags...


Hur som helst tänkte jag tipsa om inklädnad på vår kökssoffa, har sett i bloggen Julias vita drömmar att det efterfrågats vad man kan göra med inklädnad och här kommer mitt tips:
Botten av kökssoffan är klädd med en skumgummimadrass modell smal (endast några cm tjock, inköpt på Jysk) som sedan klätts med ett vaxdukstyg från Himla. Nitad på undersidan så den verkligen sitter fast... Så praktiskt när man har småbarn, vid spill är det bara att plocka fram disktrasan och torka av. Vår inklädsel är ca 4 år gammal och av bilderna och utseendet att döma syns det knappast!

Idag väntar småpyssel här hemma, kirskålsresning (ja, jag har inte gett upp ännu, ha, ha) och dessutom inslagning av födelsedagspresenter då lilla N fyller 2 år om en vecka.
Kram
Maria
P.S: Vaxdukstyget är i sk halvlinne och alltså lite strävt... Blir inte svettigt och märks knappt att det är vaxdukstyg... Fläckar som är svårare att få bort är oljefläckar och när barnen ritat på ett fåtal ställen.

6 kommentarer:

  1. Åh va fin soffa.Jag är på jakt efter en kökssoffa men har fortfarande inte hittat nån som fallit mig i smaken och till rätt pris. Så himla fin! Vilken tur att ni fick den!
    KramMAlin

    SvaraRadera
  2. Vad fin soffa!
    Bra tips med vaxdukstyg, men blir det inte svettigt att sitta på?

    Kram/Malin

    SvaraRadera
  3. Malin: Nej, tyget är i halvlinne och lite strävare än riktigt vaxdukstyg. Har inte hört någon som under alla dessa år egentligen trott att det är vaxdukstyg...

    SvaraRadera
  4. Åh vad bra, jag tänkte att eftersom den är lite belagd att det blev lite svettigt i rumpan.
    Jag har lite linnevaxduk som kanske kan komma till användning igen.

    SvaraRadera
  5. Det var en snygg modell på soffan!

    Jag har tyg på min som jag tvättar nu och då. Men jag brukar svänga på madrassen då ena sidan blir smutsig ;). Nackdelen är att det är lite knepigt att få på tyget ovanpå skumgummit...

    Trevlig vecka!

    SvaraRadera
  6. Tusen tack för tipset!
    Jag har redan ett linnetyg (vanligt) som jag tänkte sy ett överdrag av, men planen är att ha flera att byta mellan.

    Det där var riktigt riktigt fint!

    Kramar/Julia

    SvaraRadera