fredag 17 april 2009

Ägg



Var igår ute i ett friluftsområde med barnen och flera andra barn med deras föräldralediga mammor. På vägen hem stannade vi alla till i en närliggande gårdshandel för att inhandla ägg producerade på gården. Väl hemma plockade jag fram mellanstora ekologiska ägg jag tidigare köpt i en livsmedelsaffär och blev förvånad över storleksskillnaden, vilken ni kan se på bilderna. Det största ägget kommer alltså från den lokala gårdshandeln...

Att köpa ägg som närproduceras i mindre skala under bra förhållanden ger vid användning fantastiskt goda och fluffiga sockerkakor. Ett tips att prova om ni inte redan gjort det! Ett annat knep jag på senare år lärt mig vad gäller sockerkaksbak är att ha 1/2 till 1 dl kokande vatten i smeten att tillsatta alldeles i slutet. Detta gör sockerkaksbottnen ännu fluffigare vilket lämpar sig väl för en tårtbotten...

Nu ska här bakas och på dagens agenda står nog en morotskaka...

Kram Maria

P.S Då morotskakan bakades visade det sig att det stora ägget innehöll två äggulor. Kakan blev underbart god och saftig D.S

1 kommentar:

  1. Hej
    Oj, det är verkligen jätte stor skillnad på äggen. Det blev en morotskaka här oxå och ett av mina ägg hade även det två gulor :) Måste testa det där du skrev om hett vatten i sockerkakssmeten.
    Kram Marie

    SvaraRadera