tisdag 22 december 2009

Julblommor

På julen gillar jag att pynta och eftersom maken är allergisk mot hyacinter har andra blommor fått ersätta dem. Först på senare år har jag hittat ersättare som jag gillar skarpt...
Dessa fina röda blommor är jultulpan och de doftar väldigt svagt. Så fina!



Ranunkler, särskilt vita eller svagt rosafärgade, är en av mina favoritblommor och till jul har de rosa fått stå åt sidan eftersom de inte är så juliga...

Julros på nytt i en sk hyacintkruka, ska ges bort på julafton till en annan som heller inte tål hyacinter...
Till sist de fina julrosorna som jag i förra veckan inhandlat på Granngården, två för 119 kr. Till våren ska jag nog gräva ned dem i jorden och hoppas på att de överlever...

Vad gillar ni får blommor och vilka dekorerar ni med till jul?
Har förstås också en vit amaryllis som är så fin, men den bilden ser ni alldeles till höger...
Nu faller snön utanför och ikväll ska vi klä granen. Nu väntar vi på att julafton ska infinna sig i lugn och ro.
Hoppas ni får en fin dag!
Kram
Maria

2 kommentarer:

  1. Åh, du har en sån ljuskrans som jag letat mig knasig efter. Var har du köpt den? Ja men visst är det härligt med alla julblommor! Jag har också julrosor som ju är så vackra. Ranunkler är en annan favorit som jag också hade i min brudbukett...

    Hoppas ni får en fin jul nu!
    Kram,
    A

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt med blommor. Min absoluta favorit är vit amaryllis! OJ så fina de är! Även vita hyacinter gillar jag. Snöros har jag aldrig haft och i år tror jag det var första gången jag såg en i butik till jul. Kanske nästa år? Vågar inte köpa på mig för många blommor för man får ju också en hel del.

    Ha en bra jul!
    Kram, Susanna

    SvaraRadera